HATTRICK

Hejhej!
Kom precis hem från en låång dag. Började morgonen med att ta bussen in till city för att ha min andra "träning" med Kidzklub-teamet. Vi gick igenom alla "child protection guidelines" idag och DE ÄR MÅNGA! Det är så mycket man inte får göra och saker att tänka på HELA tiden när man arbetar med barn i detta land. T ex ska vi ha så lite fysisk kontakt med dem som möjligt (vilket jag förstår varför men gaaaaah, tänk att inte kunna ge dem en kram eller låta dem sitta i knät om de gråter etc etc). Iallafall.. Jag är såå förväntansfull inför morgondagens KIDZKLUB då jag äntligen ska få min turkosa T-shirt, vilket innebär att jag nu klassas som junior leader :) Sedan spenderades eftermiddagen i ABC coffee shop och kvällen med fotbollspelande ungdomar i Youth club. Jag gjorde 3 mål i ballerina skor! Kan inte fatta! Jag som är SÄMST på fotboll! (tror jag var offside varje gång, men de räknades ändå)

Måste säga att jag haft en av de bästa veckorna hittills. Har kännt att jag fått lära mig så mycket av ledarna jag jobbar med och har också fått bli utmanad i att testa på och göra nya saker som jag inte trodde jag skulle klara av. Då är det roligt att leva!

I Måndags tog jag med mig Rachel ut i löparspåret. Hon hade inte sprungit på ett tag men gjorde ett riktigt bra jobb o hängde med på en 5kmrunda. Tror dock jag pushade henne lite för hårt i uppförsbacken där hon börja klaga på skoskav. Jag pusha henne att ta i lite till och när vi kom hem fann vi att hennes häl var blodig o sårig. Sorry Rachel!

Var i Pickering förra helgen med ett gäng kompisar.(alla ej med på bild) Vi tjejer sov hemma hos Ed's (killen till höger) mormor som var så urgullig! Hon bakade bröd till oss på morgonen, drack te hela tiden, hade heltäckningsmatta inne på toaletterna och spelade sånger för oss på radion. Hon kändes bara såå brittisk!
(OBSERVERA hur stolta engelsmännen är över sitt TE-DRICKANDE!)
Glass på stranden. ("Robin Hood's bay" för att vara exakt)

Annars har jag bara två månader kvar på mitt EVS-år. Kan inte fatta vart tiden tog vägen!! Bestämde mig för att komma hem 6 veckor tidigare, dels för bror Datets & Paulinas bröllop o att få va nära familjen ett tag men också för en svängs sommarjobb och sluttenta i engelska kursen jag läser.

Joy to the world!
/Rebbe

SKOTLAND

Hej!
Kom hem från Skotland för exakt på klockslaget en vecka sedan. Tänkte försöka samanfatta denna fantastiska resa i några få bilder. (Lilla, min personliga fotograf, house mate och reskompis som jag åkte med tog över 600bilder!!).

Resan dit var lång. 3 tåg upp till Inverness, byte till buss och till sist en färja från Scrabster till Stormness (Orkney) Där stannade vi i 4 dagar på ett hostel innan vid drog över till öns "huvudstad" Kirkwall. Underbar solnedgång på färjan över. A M A Z I N G.

Första dagen blev det en 7,5h vandring längst med höga kusten. Vi träffa får, kossor o snälla bönder som visa vägen. Eftersom vi missa bussen tillbaka till Stromness så försökte vi oss på o lifta. Det visade sig va ganska lätt att få folk o stanna trots att vi var leriga, svettiga o dyblöta vandrare. :)

Vi hade seriöst ALLA slags väder man kan ha. Det är Skotland det. Hagel, snö, regn, dimma-regn, solsken, molnigt, varmt o kallt! Bilderna från cyklandet (vi hyrde cyklar) i snöstormen och jag ätandes en macka i bara t-shirt är från samma dag! Mannen i den röda jackan är ROBERT. En 65-årig man från Yorkshire som hängde på mig o Lilla när vi vandrade på ön HOY en heldag. Han var störtskön men reste runt ensam eftersom hans fru inte gillar äventyr. Två gånger under vår vandring så trillade han, stackarn. Jag var så rädd att vi skulle behöva ringa en helikopter där ute i vildmarken så jag gick sakta o höll i han.

Hissnande!

Lite intressanta människor vi träffa på ön:
En dag blev vi inbjudna på grillfest hos några öbor + en tjej från Shetlandöarna som vi inte förstod pga hennes breda dialekt. Väldigt trevligt och speciellt när DRAGSPELET  <3 <3 <3 kom fram! HAHA..
I Kirkwall couch surfade (=bodde/sov gratis) vi hemma hos Claire, en 35åring som vi aldrig träffat förut. (googla couchsurfing om du inte vet vad det är). Hon låste aldrig dörren till sitt hus.
Vi träffa 45åringen Craig från nordöstra Skotland som berätta världens kärlekshistoria om hur han träffa sin fru Amanda. Det var fint o höra!
o så JOSÉ, som vi komiskt nog sprang in i flera gånger under vår resa, en annan couchsurfer, 2,05 (eller mer) meter lång basketspelare från Madrid.

Jaa hörni, åk till Orkney!

/Rebbe

hemma på gatan där jag bor

Ska precis avsluta min lördagskväll med ett blogginlägg samtidigt som jag lyssnar på Dinah Washington med "What a difference a day makes". WUNDERBAAAR!
Solen har skinit på oss här i Leeds idag. Klarblå himmel hela dagen o VÄRME! Jag kom hem vid lunchtid efter lite badminton o en cykeltur på min nyfunna röda vän - se bild- (som jag fått låna av en tant i caféet) och där ute i "trädgården" satt alla mina house mates o njöt i solen. Skönt häng med massa musikjammande med 3 gospelkvinnor från Nigeria som råkade komma förbi när vi sjöng oh happy day! haha Dom kunde sjunga dom! Vi har även haft underhållning i form av ett Pakistani-bröllop i huset mittemot. VILKET PARTY! o såå mkt folk! o så vackra kläder! Jag gillar min gata!

lite bilder från förra helgen i Scarborough & Whitby på östkusten:

Jag åkte alltså med min kompis Rachel o hälsa på hennes familj o kompisar. Allt var superbra, tills vi mötte hennes föräldrars ÄCKLIGA hund som gick med igentejpad mun eller nått för han bits annars o som la av såna ÄCKLIGA fisar. alltså seriöst, tänk er de värsta äggmökarna ni kan tänka er o så gångar ni dom med 1000! Alltså vem vill ha en sån hund? haha.. vi satt o kolla på ett avsnitt av "Dr Who" med hela familjen o hunden la av en smygare som förpestade HELA rummet som en osynlig giftig gas. Jag höll på o spy, alltså seriöst! Något så hemskt utanför London!  Märk väl! Jag ska aldrig skaffa hund!

Nu ska jag luta huvudet på kudden o låta tankarna vandra. Om ca 29h åker jag iväg på min sista lediga vecka till Orkney, en av ögrupperna i norraste Skotland. jaaaaa!

Förresten, jag behöver ett namn till min cykel. Help me!! Förslag?