Disciplin

Hade alldeles glömt bort vad det var att vara heltidsstuderande. 
Det är väldigt speciellt att studera på distans. Man måste vara oerhört disiplinerad och strukturerad när det gäller upplägg av den egna studietiden. Eftersom jag endast "träffar" mina studiekamrater via program på internet liknande Skype en-två gånger i veckan, har jag under den senaste veckan, (istället för att bonda med Homo Sapiens), börjat lära känna och bygga djupa relationer med Google translate och Wikipedia
 
"Disciplin kan vidare beteckna en personlig egenskap. En disciplinerad person uppfyller sina åtaganden och handlar i enlighet med sin föreställning om vad som är bäst att göra, även då ett sådant handlande medför ett obehag på kort sikt. Denna egenskap betraktas av många som en eftertraktansvärd dygd."
 
Några tips för att hålla studielågan uppe?
/Rebbe
 

Kommentarer
Postat av: Pillaplutt & Jojjelito

För vi sitter i samma båt... Men jag vill plugga fast orkar inte riktigt... Be en bön. Sen sätt en tid ex. 1 h. Plugga. Paus. Och sen gör du likadant igen. /

Läs innehållsreg. Läs inledning (kan finnas tips där och kort sammanfattning av vad boken handlar om). Läs rubriker. Titta på bilder. Läs ev. sammanfattning till varje kapitel. Bläddra igenom boken och läs rubrikerna. Anteckna. Använd tyda.se vid uppslag av eng. ord eller english dictionary online (nån fancy ordlista som jag inte kommer ihåg namnet på)

/tips och kram från syrran

2013-09-10 @ 20:39:51
Postat av: Jenny

För mig funkade det bäst att gå iväg till biblioteket direkt från morgonen. Jag hade med mig lite snacks (KAFFE!! och frukt) sedan satt jag så länge jag hade ångan uppe. ibland hade jag med mig lunch också om inspirationen forfarande var hög.
Bestäm dig innan du börjar hur mycket du ska göra (sätt upp ett dags mål) och tillåt dig att känna dig ledig när målet är nått.
SKUMMA!! all litteratur behövs inte läsas ordagrannt utan ofta klarar man kursen genom att skumma sig igenom endel av litteraturen, iaf så var det så i de kurser jag läste. ;)
KRAM / Jenny från nordliga, kalla långtborta, LULEÅ

2013-09-11 @ 12:09:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0